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Liebe am ZeM Interessierte,
wir freuen uns, Ihnen unsere Veranstaltungen im April ankündigen zu dürfen:

FILMDISKUSSION

Präsentation von Apparatus und "Strogyj junoša" (Abram Room, 1936)

DEBATTE

in medias res: Meinungsfreiheit und Medienpraxis – Die Lage in der Türkei

KOLLOQUIUM

Übersicht Forschungs- und Doktorandenkolloquium im Sommersemester 2018

WORKSHOP

Computer-based Approaches for the Analysis of Film Style



FILMDISKUSSION

Präsentation von Apparatus und "Strogyj junoša" (Abram Room, 1936)

Dr. Natascha Drubek/Irina Schulzki
Zeit
Mi, 18. April 2018, 19.00 Uhr

Ort
Filmmuseum Potsdam
Marstall, Breite Straße 1a
14467 Potsdam


Die Reihe "Film lesen" lädt viermal im Jahr Gäste ins Kino des Filmmuseums ein, die in jüngst erschienenen Büchern oder Zeitschriften über Filme geschrieben haben: über spannende Menschen und Themen aus Film- und Kinogeschichte, über Neuentdeckungen und neue Zugänge zu verschiedensten Aspekten der Filmkunst.
Nach einem kurzen Gespräch mit den Autor*innen folgt dann ein Film, dem in der Publikation besondere Aufmerksamkeit gewidmet wird.

Zum Anfang der Reihe steht das digitale Journal Apparatus im Fokus, dessen neueste Ausgabe sich der Geste im Film widmet.
Danach wird der Film "Strogyj junoša" (Der strenge Jüngling) des russischen Regisseurs Abram Room aus dem Jahr 1936 gezeigt.


GÄSTE
Dr. Natascha Drubek Filmwissenschaftlerin
Irina Schulzki Filmwissenschaftlerin


MODERATION
Prof. Dr. Ursula von Keitz Filmmuseum Potsdam/Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF


DEBATTE

in medias res: Meinungsfreiheit und Medienpraxis – Die Lage in der Türkei

Zeit
Do, 19. April 2018, 18.00–19.30 Uhr

Ort
Stadt- und Landesbibliothek
im Bildungsforum Potsdam
EG Veranstaltungssaal
Am Kanal 47
14467 Potsdam


Wie wirkt sich die aktuelle politische Situation in der Türkei auf künstlerische und gesellschaftliche Freiheiten, insbesondere im Film und in anderen Medien aus? Welche Formen des Widerstandes haben sich entwickelt und wie werden soziale Netzwerke und Crowd-Funding-Projekte dabei genutzt? Diese und weitere Fragen sind Thema dieses Abends und laden zum Austausch zwischen Publikum und Gästen aus der Türkei ein.
Eingeladen sind die Filmwissenschaftlerin Dr. Özgur Çiçek und die Medienwissenschaftlerin Dr. Özlem Savaş, die derzeit Stipendiatinnen des Brandenburgischen Zentrums für Medienwissenschaften (ZeM) sind. Mit diesem Stipendium können die beiden Forscherinnen ihre wissenschaftliche Arbeit in Deutschland fortsetzen. Ein weiterer Gast ist Bülent Mumay, der ehemalige Chefredakteur der Online-Ausgabe der Hürriyet und Autor der “Briefe aus Istanbul”, die regelmäßig in der Frankfurter Allgemeinen Zeitung erscheinen. Moderiert wird die Veranstaltung von der vielfach ausgezeichneten Regisseurin Ayşe Polat.

Sprache: Türkisch mit deutscher Übersetzung

Der Eintritt ist frei!


GÄSTE
Dr. Özgur Çiçek Filmwissenschaftlerin, ZeM
Dr. Özlem Savaş Medienwissenschaftlerin, ZeM
Bülent Mumay Journalist FAZ


MODERATION
Ayşe Polat Regisseurin


ORGANISATION
Dr. Adelheid Heftberger ZeM
Franziska Schubert ZeM


KOLLOQUIUM

Übersicht Forschungs- und Doktorandenkolloquium im Sommersemester 2018

Das medienwissenschaftliche Forschungskolloquium bietet Promovierenden und Post-Docs die Möglichkeit, ihre aktuellen Promotions- und Forschungsprojekte zu präsentieren und im kollegialen Rahmen zu diskutieren.
Folgende Termine und Vortragende sind für das Sommersemester 2018 geplant:
Fr, 27. April, 10.30–13.00 Uhr: Dr. Özlem Savaş, Judith Dobler
Fr, 01. Juni, 10.30–13.00 Uhr: Carolin Anda, Dr. Özgür Çiçek
Fr, 06. Juli, 10.30–13.00 Uhr: Naomie Gramlich, Dr. Lea Wohl von Haselberg

Ort
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam


Dr. Özlem Savaş (ZeM): Digital spaces of intimacy, affinity, and affective politics of new migrants from Turkey
This talk addresses how new migrants from Turkey create digital spaces of intimacy and affinity that serve as networked localities of diasporic solidarity and affective politics. Due to recent increase in political repression and turmoil in Turkey, a growing number of people – mostly intellectuals, academics, journalist, artists, and students - are leaving Turkey. Although these new migrants are settling around the globe, most are going to Europe, especially Germany. New migrants from Turkey have established various websites, blogs, and online groups to provide solidarity and collaboration and to establish social and political collectivities. I would suggest that these digital media platforms serve as spaces of intimacy and affinity, not only because they are imbued with profound feelings of solidarity, hope, fear, anger, despair, anxiety, overwhelm and impasse, but also because these collective, public, and political feelings are deliberately or unintentionally registered as the basis of the existing and possible collectivities and actions. My ongoing ethnographic research focuses on new migrants’ affective investment in digital media and its outcomes for diasporic solidarity and politics. In this talk, I will engage in a series of questions at the intersection of digital media, migration, feelings, and politics. How can collective, public, and political feelings archived in and circulated by digital media form the basis of the existing and possible collectivities and actions? How are digital localities produced, inhabited, and networked through intimacy and affinity emerging from the common experience of particular social, political, and historical circumstances? What kind of new political possibilities, horizons, and subjectivities emerge from the diasporic solidarity and affective politics that play through these digital localities and their networked connectivity that expands across digital and physical spaces?

Judith Dobler (ZeM): Spüren. Beobachten. Entfalten – Zeichnen und Forschen in einem experimentalphysikalischen Labor
Im Anwendungslabor für experimentelle Röntgenphysik, dem „Berlin Laboratory for innovative X-ray Technologies“ der Technischen Universität, kurz BLiX, wird viel gezeichnet. Auf schwarze und weiße Tafeln, auf Papier, in Notiz- und Laborbücher, an Wände, auf Tischen, im Sitzen, im Stehen, allein und kollaborativ. Die Zeichnungen werden im Labor und in den Arbeitsräumen sichtbar – ihre Herstellung jedoch entzieht sich dem oberflächlichen Blick und in die Öffentlichkeit dringen diese Bilder zumeist nicht.
Für die Dissertation dient eine ethnografische Feldstudie in besagtem Labor als Grundlage für Fragestellungen zu analogen Medien in hochtechnischen Umgebungen, den Entwurfsverfahren in der (natur-)wissenschaftlichen Forschung sowie zu kollaborativen Wissensformen. Hierzu werden methodische Verfahren aus dem Labor herausgegriffen und auf eine medienwissenschaftlich-ästhetische Fragestellung experimentell angewendet. Die Methoden beinhalten sensorische Aufzeichnungsinstrumente, Dokumentations- und Speichermedien von Daten, sowie die für Analyseprozesse notwendigen Bild- und Textformate der wissenschaftlichen Erkenntnis.
Für den Vortrag im Kolloquium wähle ich drei methodische Verfahren, die aus ethnografischer und historischer Perspektive die Verschränkung von Kunst und Wissenschaft als bildgebender Handlung im Labor thematisieren: Durch „Spüren“ wird der Zugang im Labor mithilfe des optischen Instruments „Camera Lucida“ zeichnerisch erfasst. Im „Beobachten“ kann die wissenschaftliche Arbeit anhand von Notationsverfahren in „Laborbüchern“ aufgezeichnet werden. Das „Entfalten“ von gewonnenen Daten in der Analyse- und Interpretationsphase wird schließlich in Form von diagrammatischer Modellierung und visueller Theoriebildung nachgezeichnet.


WORKSHOP

Computer-based Approaches for the Analysis of Film Style

Zeit
Do, 03. Mai 2018, 09.30–18.30 Uhr
Fr, 04. Mai 2018, 09.30–14.30 Uhr

Ort
ZeM – Brandenburgisches Zentrum für Medienwissenschaften
Hermann-Elflein-Straße 18
14467 Potsdam


With his idea of distant reading, Franco Moretti suggests a quantitative approach for literary studies that makes use of computer-based methods to identify complex patterns and hidden relationships in texts. One of the most popular approaches to implement distant reading is called stylometry. It is based on the assumption that authors have characteristic stylistic preferences when it comes to writing a text. These preferences may be expressed in terms of individual vocabulary or the frequent - and oftentimes unconscious - use of common function words, such as articles or conjunctions. By calculating the frequencies of individual word usage in different texts, a stylistic fingerprint of a text can be obtained. Texts may then be classified stylistically by means of their individual fingerprint. One popular application of stylometry is automatic authorship attribution for texts with unknown authorship by calculating their stylistic distance to other texts, where the authors are known.

In the workshop, we would like to explore how these quantitative stylometric approaches that are used in literary studies, can be transferred and extened to the analysis of film style. This also involves a critical reflection on the meaning and usage of the term style in the context of film studies as well as a discussion about its formalization to facilitate the automated computer-supported analysis of film style. One of the main challenges in adapting stylometric procedures from literary studies to the analysis of film can be found in the identification of quantifiable parameters. In literary studies, stylometry operates on word frequencies. In film studies, we find a plethora of other - technical as well as aesthetic - factors that influence film style, e.g. shot lengths and frequencies, angle and size of shots, techniques for connecting shots and scenes (e.g. cross fading), manipulation of time (e.g. slow motion and time lapse), motion and direction of movement (camera- and object motion), color usage and contrasts, frequently occurring persons, objects, audiovisual motifs language use and dialogic structure.

With this transdisciplinary workshop, we would like to bring together scholars from different fields such as film studies, literary studies, linguistics and computer science. We expect participants to contribute to the workshop by presenting their ideas and experiences on the analysis of style and to discuss chances and limitations of quantitative and computer-based approaches for the analysis of film.


Confirmed workshop speakers (in alphabetical order):
Jun.-Prof. Dr. Jan-Hendrik Bakels Free University Berlin
Jun.-Prof. Dr. Manuel Burghardt University of Leipzig
Prof. Dr. Ralph Ewerth Leader of the Research Group Visual Analytics, TIB Hannover
Prof. Dr. Barbara Flückiger University of Zurich
Prof. Dr. Peter Grzybek University of Graz
Prof. Dr. Malte Hagener University of Marburg
Dr. Adelheid Heftberger Brandenburg Center for Media Studies
Dr. Dietmar Kammerer University of Marburg
Prof. Dr. Daria Khitrova Harvard University
Dr. Sebastian Möring University of Potsdam
Dr. Christian Gosvig Olesen University of Amsterdam
Dr. Johannes Pause Université du Luxembourg
Prof. Dr. Yuri Tsivian University of Chicago
Prof. Dr. Chris Wahl Film University Babelsberg KONRAD WOLF
Niels-Oliver Walkowski Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities
Prof. Dr. Mark Williams Dartmouth University
Dr. Matthias Zeppelzauer University of Applied Sciences, Sankt Pölten


WORKSHOP ORGANIZED BY:
Adelheid Heftberger, Manuel Burghardt, Johannes Pause, Niels-Oliver Walkowski and Matthias Zeppelzauer